maanantai 16. kesäkuuta 2014

Hei kato, taas joku uus cosplayblogi

Hoidetaanpas alkuun nää pakolliset alta pois.

1. Kukamuukuka (aah)

Hei, olen Moona ja olen cosplayharrastaja. Opiskelen Jyväskylässä äidinkielenopettajaksi, harrastan myös partiota ja boffausta ja minulla on kaksi kissaa ja poikaystävä. Cosplayn lisäksi pidän käsitöistä kovasti muutenkin, paskartelen kortteja ja ompelen joskus ylppärimekon tai jumpsuitin tai äidille verhoja. Olen sosiaalinen ja saanut nörtteyteni verenperintönä, mutten silti ole kovin aktiivinen cosplayskenessä tai fandomeissa muutenkaan - vänkärinä olen tosin kustantanut conreissujani jo pitkään.

Camokisse on Morris ja kiipeilykisse Astrid.

2. Cosplayhistoria

Aloitin cosplayn vuonna 2008, kun ompelin yläasteen vaateompelukurssilla FMA:n Riza Hawkeyen uniformun yläosan ja kuin ihmeen kaupalla sain myös housut ja sen takalerpakkeen kasaan Animeconiin mennessä. Siitä lähtien olen käynyt conissa kerran vuodessa, useimmiten kuitenkin pikacossissa. Vuosina 2010-2012 tuo con on ollut Ropecon, missä boffaus on ollut pääprioriteettini - ylipäätään tuossa välissä oli tauko animemeiningeistä. Ompelutaidot ovat kuitenkin roimasti kehittyneet muun muassa boffaukseen liittyvissä historiallisemmissa projekteissa - samalla cosplay on pysynyt mielessä, ja pukuideoita karttunut "joskus sitten" -kansioon.

Viimeisimmän vuoden aikana on alkanut vaikuttaa siltä, että se joskus on nyt. Poikaystävän kanssa on tullut kierrettyä vuoden sisään neljä conia, joista kolmessa olen pitänyt jotakin hassua päällä. Todellisen sykäyksen harrastukselle antoi kuitenkin alkuvuoden Desucon Frostbite, jossa cossasimme ensi kertaa yhdessä - minulle se oli myös ylipäätään ensimmäinen kerta pari- tai ryhmäcosplayssa. Hahmot, Vinland Sagan Thor ja Ylfa, osuivat meille aivan nappiin, pukuja oli mukava tehdä ja ne olivat rentoja päällä, conissa juttelemaan tulleet ihmiset olivat todella iloisia nähdessään cosplayta ko. sarjasta ja kaikin puolin löysin cosplayn ilon aivan uudella tavalla.

Kuuden vuoden ero. Kamerat on edelleen tyhmiä ja photoshootit vaatis liikaa vaivaa.

3. Mitä seuraavaksi

Ajattelin pitää tätä blogia. Toivon mukaan pääsen kirjoittelemaan ainakin asujen edistymisestä ja confiiliksistä. Tällä hetkellä olen aika iloinen siitä, että minulla on cosplaypari, jonka kanssa kärsiä tästä harrastuksesta yhdessä. Joskus pohdin ujosti kisoihin osallistumista, mutta sitä saanee odottaa, sillä en pidä kuvattavana olemisesta saati sitten esiintymisestä - teatteriharrastuksenikin painopiste on puvustuksen ja lavastuksen puolella. Olisi kyllä kiinnostavaa päästä suunnittelemaan Hyvää Cosplayesitystä (tm), mutta sitä varten tarttis kai jonkun esiintymishaluisenkin cosplaykaverin tai pari.

Seuraava con lienee syyskuun Tracon, jonne olisi mukavaa saada valmiiksi yksi pukuhaave:

Atelier Escha & Logy: Alchemists of the Dusk Sky: Duke Beriel (majatalon isäntä) ja Katla (kauppias).

Sitä ennen edessä on kuitenkin muutamat keskiaikaiset tunikat ja polvihousut ja tietenkin yhdet verhot.

On sentään hienot verhot! Vai onks sun äidin mökkiverhoissa ahdistuneita LSD-sammakoita, mitä.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti